اشتباه بزرگ در اعلام شاخص آلودگی هوا

اشتباه بزرگ در اعلام شاخص آلودگی هوا

اگر می‌خواهیم با اعلام شاخص آلودگی هوا شرایط را پایش کنیم و برای اعمال محدودیت بر تردد یا کار تصمیم بگیریم، بدیهی است در یک شهر اعلام میانگین شاخص‌های آلودگی ایستگاه‌های مختلف کار درستی نیست. بلکه عدد حداکثر باید اعلام شود. چون نمی‌شود برای شهر محله به محله تصمیم گرفت!

موضوع دیگر این است که میانگین هرگز شاخص درستی نیست. فرض کنیم در یک شهر فقط دو ایستگاه داریم اگر یکی عدد 180 و دیگری 20 را نشان دهد و ما میانگین را اعلام کنیم عدد 100 به عنوان شاخص اعلام خواهد شد. حالا اگر ایستگاه اول عدد 105 و ایستگاه دوم عدد 95 را نشان دهد و باز هم شاخص نهایی محصول محاسبه‌ی میانگین باشد باز هم عدد 100 به عنوان شاخص اعلام می‌شود. این مثال بسیار ساده نشان می‌دهد که اعلام میانگین شاخص‌های مختلف به عنوان شاخص اصلی نمی‌تواند وضعیت نابسامان هوا را به درستی نشان بدهد.

۰ ۰
۳ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۳)

مترجم جوان

۲۹ تیر ۹۷ ، ۱۹:۱۰
جالبه...

موفق باشید

مرسی عالی بود
 


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بهینه‌سازان، به ارایه‌ی خدمات بهینه سازی مصرف انرژی می‌پردازد. ممیزی انرژی و طراحی بهینه، ایجاد مجموعه‌های سبز و معماری پایدار و حل مسایل خرد و کلان انرژی از دیگر خدمات ماست.