روش های کاهش مصرف انرژی الکتریکی

روش های کاهش مصرف انرژی الکتریکی

 

1. به برچسبهای مصرف انرژی اهمیت بدهید. تفاوت رده ی D و B می تواند تأثیر به سزایی در صورتحساب برق مصرفی شما داشته باشد. این امر را به ویژه در ماشین لباسشویی و یخچال در نظر داشته باشید. لازم به ذکر است غیر از ماشینهایی مانند اتو و کتری برقی که ارزششان در تبدیل کردن الکتریسیته به گرما است همهی ماشین آلات میتوانند برچسب انرژی داشته باشند.

2. در تهران و شهرهای خشک کشور از کولر آبی استفاده کنید. در چنین شرایطی، استفاده از کولر گازی علاوه بر عوارض جانبی (به علت خشکی بیش از حد هوا) دور ریختن پول است چه قیمت اولیه ی آن چه قیمت برق مصرفیِ آن. البته موضوع ورود گرد و خاک و مسایل دیگر هم به عنوان عیوب کولر آبی مطرح هستند. در آینده به زودی به بررسی دقیق‌تر این موضوع خواهیم پرداخت.

3. کولرهای آبی و گازی حتماً باید در سایه باشند. باید در صورتی که در سایه قرار ندارند برای آنها به صورتی سایهبان بسازید. سایهبان باید از بالای کولر مرتفع تر باشد. نگهداری کولرهای آبی در عمر کولر، مصرف برق آن و تمیزی هوایی که تنفس می کنید بسیار مهم است. یاتاقانها باید تمیز و روان باشند تا مجبور نباشید از دور تند استفاده کنید. به بر چسب انرژی کولر های آبی توجه کنید. کولر آبی می تواند آن قدر بهینه باشد که حتی با برق فتوولتایک هم کار کند.

4. جارو برقیها بسیار مهم هستند در جارو برقیها بر خلاف آنچه که تبلیغات می شود مهم نیست که توان نامی که همان توان مصرفی است چه قدر باشد، بلکه عملکرد آن بر اساس میزان صدای تولیدی و سهولت استفاده باید مورد توجه باشد. می توان جارو برقی با توان پائین تر را انتخاب کرد و بهره ی بیشتری برد و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کرد.

5. غذا ها را وقتی هنوز گرم هستند در یخچال نگذارید و سعی کنید درب یخچال مدت کوتاه تری باز بماند. سعی کنید غذاها را به موقع مصرف کنید هم غذاها را تازه تر بخورید و هم مصرف برق کمتری داشته باشید.

6. در رایانه های رومیزی و قابل حمل تنظیمات مصرف انرژی را جدی گرفته و آن ها را به نحو مناسبی سامان دهید. اینکه رایانه ی شما پس از 15 دقیقه به جای 60 دقیقه hibernate شود یعنی 0.45 kWh صرفه جویی و اگر در ماه 30 بار این اتفاق بیفتد، 13.5 کیلووات ساعت! اگر شما در ماه مصرف برقی معادل 100 کیلووات ساعت داشته باشید بی دردسر حدود 13 درصد صرفه جویی کردهاید. علاوه بر آن همواره توجه داشته باشید که تمام انرژی در لوازم صوتی تصویری و رایانه در نهایت به گرما تبدیل میشود و باید توان خنک کاری (یعنی انرژی مورد نیاز برای بیرون بردن این گرما از منزل) را نیز خودتان تأمین کنید.

7. مانیتور ها و تلویزیون های جدید ال ای دی از مانیتور های ال سی دی مصرف کمتری دارند.

8. از لامپ های کم مصرف استاندارد استفاده کنید. لامپ های غیر استاندارد نور ماورای بنفش ساطع می کنند که برای سلامتی انسان مضّر است. لامپ های کم مصرف را باید جوری نصب کنید که قائم باشند (یعنی در لوسترها و در سرپیچ هایی که به دیوار هستند از لامپ کم مصرف استفاده نکنید) بدین صورت عمر بیشتری خواهند داشت. در ضمن، در ایران اکنون لامپ های کم مصرف با گارانتی نیز فروخته میشوند سعی کنید لامپ های کم مصرف استاندارد و گارانتی دار پیدا کنید. لامپ های رشته ای را در مکان های مرطوب و جاهایی که زیاد روشن و خاموش می شوند استفاده نمائید. بیشتر از نور طبیعی استفاده کنید. لامپ های ال ای دی که به زودی تجاری سازی میشوند از لامپ های کم مصرف رایج بهتر هستند و انرژی کمتری مصرف می کنند.

9. موسیقی را با صدای کمتری گوش کنید سعی کنید باند های بزرگ را در صورتی که به آن ها نیاز ندارید از مدار پخش خارج نمائید.

10. دو شاخه دستگاههای الکترونیکی را در صورتی که مدت طولانی از آنها استفاده نمیکنید از برق بکشید و اگر از سهراهی های دکمه دار استفاده میکنید در هنگام شب دکمهی آن را خاموش کنید. اکنون سه راهی های هوشمندی در بازار هست که برای مثال با خاموش کردن تلویزیون دستگاه به صورت هوشمند برق چند دستگاه دیگر را هم قطع میکند. شارژر های موبایل و لپ تاپ و اصولاً همه آداپتور ها در حالی که به برق وصل باشند و در حال شارژ چیزی نباشند نیز برق مصرف می کنند در صورت عدم نیاز دوشاخه آنها را از پریز بکشید.

11. اگر از پمپ برای پمپاژ آب مصرفی استفاده می کنید. انتخاب پمپ های با بازدهی بالا و دور متغیّر می تواند کمک کننده باشد. توجه داشته باشید استفاده از پمپ می تواند مصرف آب و برق شما را بالا ببرد.

12. اگر بنا دارید از سامانه های دریافت کننده ی دیجیتال استفاده کنید به احتمال بسیار، نیازی نیست که از آنتن های دارای تقویت کننده استفاده نمائید. اگر هم پیش از این از آنها استفاده میکردهاید می توانید از آنتنهای معمولی به جای آنها استفاده نمائید آنها مصرف کنندهی برق هستند.

خاموش کردن لامپ های اضافه، استفاده از پنجرههای دوجداره و سه جداره، استفاده از لوازم خانگی با استاندارد ملی ایران و برچسب مصرف انرژی رده های A و B و C، استفاده از لوازم الکترونیکی با استاندارد Energy Star یقیناً مصرف برق شما را کاهش میدهند.

 

۰ ۰
۸ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۸)

سایت خوبی دارید .اگه میشه مقالت علمی در مورد  تجهیزات که رده مصرفی A++ دارند و مقایسه بین مصرف انرژی و تکنووژی استفاده شده در آنها است .در سایت بزارید.ممنون .

پاسخ:

۱۷ بهمن ۹۳، ۲۲:۱۰
با تشکر از پیام شما. به صورت موردی تلاش می کنیم تا اینکار را انجام دهیم

بسیار خوب بود.

ممنون عالی بود

فوق العاده و کاربردی.ممنون

سلام خسته نلاشید. خیلی ممنون بایت این پست مفید و عالی
موفق باشید ;)

خیلی خوب بودن اگه تونستم بازهم سر میزنم

من برای تحقیق کار و فناوری پایه نهم از مطالبتون استفاده کردم

پاسخ:

۱۷ ارديبهشت ۹۵، ۲۳:۳۸
افتخار دادید!

کارتون 20 بود


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بهینه‌سازان، به ارایه‌ی خدمات بهینه سازی مصرف انرژی می‌پردازد. ممیزی انرژی و طراحی بهینه، ایجاد مجموعه‌های سبز و معماری پایدار و حل مسایل خرد و کلان انرژی از دیگر خدمات ماست.