ضرورت رونق بخشی به عرضه ی خودروهای روزآمد و کم مصرف

ضرورت رونق بخشی به عرضه ی خودروهای روزآمد و کم مصرف

لزوم استفاده‌ی روز افزون از خودروهای روز آمد کم‌مصرف، الکتریکی و هیبرید در کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت آشکار است. اقتصاد مقاومتی مکتبی است، که اسراف و اشتباه و ابطال منابع در آن جایگاهی ندارد. امروزه بالا بودن میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی بر کسی پوشیده نیست، اما چرا هیچ کس پایین آوردن مصرف سوخت خودروهای داخلی را در دستور کار ندارد؟

یک پاسخ محتمل برای پرسش فوق این است که کاهش مصرف سوخت خودروهایی که در جاده های کشور حرکت می کنند اقتصادی نیست.

توضیح داده خواهد شد که چرا پاسخ فوق را قبول نداریم.

دو خودرو از یک کلاس را در نظر بگیرید: خودروی بنزینی معمولی با قیمت 10 میلیون تومان و خودروی 15 میلیونی هیبرید.

در مقایسه خودروی 10 میلیونی معمولی و خودروی 15 میلیونی هیبرید، در صورتی که قیمت سوخت را طی ده سال آینده بدانیم، می توانیم بگوییم که آیا قیمت با سود مورد انتظار بر می گردد یا خیر. از عوامل اصلی مانع در ضرر اقتصادی این سرمایه گذاری، نرخ بالای تورم است. نکته‌ی دیگر عدم شفافیت اقتصادی است. یعنی قیمت بنزین در ده سال آینده معلوم نیست.

با این همه در برخی محاسبات نشان داده شده است، که اگر حتی قیمت سوخت ثابت در نظر گرفته شود میزان کاهش به حدی است که صرفه‌ی اقتصادی وجود خواهد داشت.

توجیه اقتصادی استفاده از خودرو های کم مصرف و هیبرید بر کسی پوشیده نیست. این محاسبات بارها و بارها انجام گرفته اند. اما چه چیز باعث می‌شود که واردات و تولید این نوع خودرو تاکنون رنگ واقعیت نگرفته باشد؟

استفاده از خودروهای مدرن و روزآمد:

1. آلودگی هوا و صوت را کم می کند

2. مصرف سوخت را کاهش می دهد

3. با کاستن از تولید دی اکسید کربن (بالا رفتن بازده ترمودینامیکی) از گرم شدن موضعی زمین جلوگیری می‌کند

            الف. این امر موجب کندی بیابان زایی و کاهش گرد و خاک و درنهایت کاهش مصرف آب می‌شود

اتفاقات فوق هزینه‌ی نگه داری محیط زیست و بهداشت و درمان را برای دولت‌ها کاهش می‌دهد، اما چرا دولت‌ها از محل این صرفه جویی به خودروی‌های روزآمد هیبرید و کم مصرف یارانه نمی‌دهند؟

۰ ۰
۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بهینه‌سازان، به ارایه‌ی خدمات بهینه سازی مصرف انرژی می‌پردازد. ممیزی انرژی و طراحی بهینه، ایجاد مجموعه‌های سبز و معماری پایدار و حل مسایل خرد و کلان انرژی از دیگر خدمات ماست.