بهینه سازی مصرف انرژی

مشاوره و خدمات بهینه سازی مصرف انرژی با بهینه سازان

بهینه سازی مصرف انرژی

مشاوره و خدمات بهینه سازی مصرف انرژی با بهینه سازان

بهینه سازی مصرف انرژی یک اختیار نیست، «یک الزام» است!

بهینه سازی مصرف انرژی

شرکت بهینه سازان صنعت و ساختمان شریف، به ارایه‌ی خدمات بهینه سازی مصرف انرژی می‌پردازد. ممیزی انرژی و طراحی بهینه، ایجاد مجموعه‌های سبز و معماری پایدار و حل مسایل خرد و کلان انرژی از دیگر خدمات ماست.

تبلیغات

رسیدن قیمت بنزین به هدف از پیش تعیین شده‌ی هدفمندی یارانه‌ها در اثر کاهش قیمت جهانی نفت اتفاق بسیار جالبی است. این اتفاق موجب می‌شود هدفمندی یارانه‌ها در حوزه‌ی سوخت تقریباً تمام شده به نظر یرسد. انتظار می‌رود افزایش قیمت و واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی چند اثر داشته باشد اما چنانچه گفته خواهد شد بسیاری از این اثرات مانند سربازانی زخمی هستند که فقط می‌توانند خط را حفظ کنند و توان پیشروی ندارند.

علت اول این است که استفاده از تجهیزات بهینه از جمله خودروهای کم مصرف بسیار گران شده است! بگذارید با استفاده از مقیاس به موضوع نگاه کنیم.

اگر قیمت یک اتوموبیل نوی کم مصرف خارجی را با احتساب دلار بازار آزاد ارز تهران حساب کنیم به عددی دست می‌یابیم که همان خودرو در بازار تهران به بیش از دو برابر آن عدد قیمت گذاری می‌شود! حالا اگر قرار باشد یک شهروند در کشورهایی که خودرو در آن‌ها نصف قیمت است با پیمایش مثلاً 100000 کیلومتر به نقطه‌ی سر به سر بازگشت سرمایه خود برسد در ایران امروز این عدد برای او 200000 کیلومتر و بالاتر خواهد بود!

این صد هزار کیلومتر اضافی یعنی حداقل 5 سال! معلوم می‌شود شهروند ایرانی قادر نخواهد بود خودرو را با این قیمت تهیه کند و به بازگشت سرمایه خود امید داشته باشد!

نکته‌ی دیگر واجب الاشاره این است که قیمت دو برابری خودرو در ایران همچنین باعث می‌شود خودروهای ارزان تر و با کیفیت نیز کمتر وارد شوند زیرا فقط در خودروهای گران قیمت تر که لوکس محسوب می‌شوند شانس خوبی برای فروش به موقع خودرو به طبقه‌ی مرفه وجود خواهد داشت.

اما خودروهای داخلی!

باید ببینیم آیا خودروهای داخلی پر مصرف مانند peugeot 405, pars, Roa, Samand مورد نظر ماست؟ یا کم مصرف‌هایی مانند L90؟ باید توجه کنیم علی الاصول اتوموبیل‌هایی مانند peugeot 206 یا پراید نباید در این مقایسه مطرح شوند زیرا هر خودرو باید با کلاس خود مقایسه شود. فرض کنیم با کمی اغماض باز peugeot 206 را در نظر بگیریم. آنگاه زمان بازگشت سرمایه چه قدر خواهد بود؟

موضوع دیگر محدودیت عرضه است محدودیت عرضه باعث می‌شود قیمت بازار آزاد همواره بالا باشد، زیرا گران کردن سوخت تقاضای خودروی نو را بیشتر می‌کند و عدم عرضه کافی باز قیمت را بالا می‌برد و باز زمان بازگشت سرمایه طولانی تر می‌شود.

این چرخه‌ی معیوب مادامی که خودروهای خارجی و داخلی به حالت رقابت آزاد برسند یا حداقل خودروهای داخلی کم مصرف با قیمت مناسب و تعداد کافی عرضه شوند ادامه خواهد یافت.

خواندن این خبر هم خالی از لطف نخواهد بود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی